Jakie powinny być metropolitalne wypożyczalnie rowerów?

W zeszłym tygodniu Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła dialog techniczny do zadania „Rower metropolitalny: system wypożyczalni rowerów w GZM”. W najbliższy wtorek na spotkaniu w Urzędzie Metropolitalnym przedstawimy naszą wizję systemy metropolitalnych wypożyczalni rowerów. Oto ona.

Ogólne

  • System 4. generacji (rowery są wyposażone w GPS i można je oddać w dowolnym miejscu),
  • Sezon trwa od 1 marca do 30 listopada.

Stacje

  • Duże zagęszczenie małych stacji,
  • Stacje przy wszystkich stacjach kolejowych oraz najważniejszych przystankach komunikacji miejskiej,
  • Lokalizacja stacji poprzedzona szerokimi konsultacjami społecznymi,
  • Nie ma potrzeby aby stacje były zadaszone.

Rowery

  • Proponowana specyfikacja rowerów,
  • Brak rowerów elektrycznych (znacznie komplikują i podrażają system). Rowery elektryczne jako opcja na przyszłość,
  • Brak rowerów cargo, tandemów, dziecięcych i innych niestandardowych (maksymalne skupienie na standardowych rowerach). Rowery niestandardowe jak opcja na przyszłość.

Płatności

  • Cennik zbliżony do tego, który obowiązuje w Gliwicach, Katowicach i Tychach (brak abonamentów takich jak w Krakowie),
  • Niewielka kara za oddanie roweru poza wirtualnymi stacjami (aby zachęcać jednak do oddawania w stacjach),
  • Pełna integracja ze ŚKUP (brak konieczności zakładania oddzielone konta w systemie operatora wypożyczalnie, możliwość opłacania wypożyczeń pieniędzmi z ŚKUPowej portmonetki),
  • Możliwość płatności za wypożyczania w modelu Open Payment System (czyli takim jaki funkcjonuje w komunikacji miejskiej we Wrocławiu).

Aplikacje mobilna

  • Wieloplatformowa (Android i iPhone),
  • Umożliwia dokonywanie wypożyczeń,
  • Umożliwia doładowania konta poprzez przelew, kartę płatniczą i BLIK,
  • Umożliwia sprawdzenie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach na mapie,
  • Umożliwia sprawdzenie historii wypożyczeń,
  • Umożliwia utworzenie nowego konta.

Strona internetowa

  • Umożliwia dokonywanie wypożyczeń,
  • Umożliwia doładowania konta poprzez przelew, kartę płatniczą i BLIK,
  • Umożliwia sprawdzenie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach na mapie,
  • Umożliwia sprawdzenie historii wypożyczeń,
  • Umożliwia utworzenie nowego konta.

Umowa z operatorem

  • Wynagrodzenie operator musi być zależne od liczby wypożyczeń, tak aby motywować operatora do dbania o jakość i niezawodność,
  • Czas reakcji na uzupełnienie pustej stacji zapisany w umowie wraz ze stosownymi karami,
  • Czas reakcji na naprawę uszkodzonego roweru zapisany w umowie wraz ze stosownymi karami,
  • Operator pozostaje właścicielem rowerów i stacji. GZM kupuje wyłącznie usługę (aby nie wiązać się na wieczność z danym operatorem/technologią),
  • Możliwość elastycznej rozbudowy systemu o dodatkowe stacje i rowery: w ramach budżetów obywatelskich, sponsorskie itd,
  • Możliwość dołączenia do systemu gmin z poza GZM,
  • Publiczne API z danymi odnośnie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach, lokalizacjami rowerów oddanych poza stacjami oraz pozwalające wygenerować dane statystyczne takie jak czasy wypożyczeń czy liczby wypożyczeń w danych stacjach i dniach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *