W związku z zakończeniem roku dokonaliśmy porównania długości i jakości infrastruktury rowerowej oddanej do użytku w 2020 roku przez Zarządy Dróg Wojewódzkich w Katowicach i Opolu.
ZDW Katowice
W 2020 przy drogach zarządzanych przez ZDW w Katowicach oddano do użytku następującą infrastrukturę rowerową:
- DW796 w Zawierciu – 56 m drogi dla rowerów,
- DW789 w Woźnikach – 364 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW919/DW935 w Raciborzu – 175 m drogi dla rowerów i 155 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW921 w Pilchowicach – 2259 m ciągu-pieszo rowerowego,
- DW924 w Knurowie – 150 m drogi dla rowerów.
Łączna długość nowopowstałej infrastruktury rowerowej to 3,004 km. W zdecydowanej większości były to wspólne ciągi pieszo-rowerowe z kostki betonowej co jest naruszeniem uchwały zarządu województwa nr 1220/45/VI/2019 z 5 czerwca 2019.
ZDW Opole
W 2020 przy drogach zarządzanych przez ZDW w Opolu oddano do użytku następującą infrastrukturę rowerową:
- DW409 pomiędzy Moszną a Zieliną – 1048 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW409 w Strzelcach Opolskich – 1500 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW416 pomiędzy Głogówkiem a Szonowem – 988 m i 811 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW435 w Wawelnie – 627 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW454 pomiędzy Krzywą Górą a Pokojem – 1361 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW487 pomiędzy Olesnem a Boroszowem – 500 m ciągu pieszo-rowerowego,
- DW901 w Dobrodzieniu – 1700 m ciągu pieszo rowerowego.
Łączna długość nowopowstałej infrastruktury rowerowej to 8,535 km. Były to co prawda wyłącznie wspólne ciągi pieszo-rowerowe, ale za to o nawierzchnie asfaltowej.
Komentarz ŚKR
Województwo opolskie jest znacznie mniejsze od śląskiego zarówno pod względem liczby mieszkańców, jak i powierzchni czy budżetu. Wydawałoby się, że to w śląskim powinno powstać proporcjonalnie więcej infrastruktury rowerowej, jest jednak na odwrót. Rozmiar rowerowej klęski ZDW Katowice dopełnia fakt, iż ZDW Opole etap kostki betonowej ma już za sobą, a ZDW Katowice nadal uparcie stosuje ten rodzaj nawierzchni.