W zeszłym tygodniu Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła dialog techniczny do zadania „Rower metropolitalny: system wypożyczalni rowerów w GZM”. W najbliższy wtorek na spotkaniu w Urzędzie Metropolitalnym przedstawimy naszą wizję systemy metropolitalnych wypożyczalni rowerów. Oto ona.
Ogólne
- System 4. generacji (rowery są wyposażone w GPS i można je oddać w dowolnym miejscu),
- Sezon trwa od 1 marca do 30 listopada.
Stacje
- Duże zagęszczenie małych stacji,
- Stacje przy wszystkich stacjach kolejowych oraz najważniejszych przystankach komunikacji miejskiej,
- Lokalizacja stacji poprzedzona szerokimi konsultacjami społecznymi,
- Nie ma potrzeby aby stacje były zadaszone.
Rowery
- Proponowana specyfikacja rowerów,
- Brak rowerów elektrycznych (znacznie komplikują i podrażają system). Rowery elektryczne jako opcja na przyszłość,
- Brak rowerów cargo, tandemów, dziecięcych i innych niestandardowych (maksymalne skupienie na standardowych rowerach). Rowery niestandardowe jak opcja na przyszłość.
Płatności
- Cennik zbliżony do tego, który obowiązuje w Gliwicach, Katowicach i Tychach (brak abonamentów takich jak w Krakowie),
- Niewielka kara za oddanie roweru poza wirtualnymi stacjami (aby zachęcać jednak do oddawania w stacjach),
- Pełna integracja ze ŚKUP (brak konieczności zakładania oddzielone konta w systemie operatora wypożyczalnie, możliwość opłacania wypożyczeń pieniędzmi z ŚKUPowej portmonetki),
- Możliwość płatności za wypożyczania w modelu Open Payment System (czyli takim jaki funkcjonuje w komunikacji miejskiej we Wrocławiu).
Aplikacje mobilna
- Wieloplatformowa (Android i iPhone),
- Umożliwia dokonywanie wypożyczeń,
- Umożliwia doładowania konta poprzez przelew, kartę płatniczą i BLIK,
- Umożliwia sprawdzenie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach na mapie,
- Umożliwia sprawdzenie historii wypożyczeń,
- Umożliwia utworzenie nowego konta.
Strona internetowa
- Umożliwia dokonywanie wypożyczeń,
- Umożliwia doładowania konta poprzez przelew, kartę płatniczą i BLIK,
- Umożliwia sprawdzenie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach na mapie,
- Umożliwia sprawdzenie historii wypożyczeń,
- Umożliwia utworzenie nowego konta.
Umowa z operatorem
- Wynagrodzenie operator musi być zależne od liczby wypożyczeń, tak aby motywować operatora do dbania o jakość i niezawodność,
- Czas reakcji na uzupełnienie pustej stacji zapisany w umowie wraz ze stosownymi karami,
- Czas reakcji na naprawę uszkodzonego roweru zapisany w umowie wraz ze stosownymi karami,
- Operator pozostaje właścicielem rowerów i stacji. GZM kupuje wyłącznie usługę (aby nie wiązać się na wieczność z danym operatorem/technologią),
- Możliwość elastycznej rozbudowy systemu o dodatkowe stacje i rowery: w ramach budżetów obywatelskich, sponsorskie itd,
- Możliwość dołączenia do systemu gmin z poza GZM,
- Publiczne API z danymi odnośnie dokładnej liczby rowerów na poszczególnych stacjach, lokalizacjami rowerów oddanych poza stacjami oraz pozwalające wygenerować dane statystyczne takie jak czasy wypożyczeń czy liczby wypożyczeń w danych stacjach i dniach.